Kim jest SEO Specialist?
Każdy, kto posiada swoją stronę internetową, powinien wiedzieć, czym właściwie jest SEO i kiedy warto skorzystać z usług osoby, która zna się na tym temacie. Pozycjonowanie strony internetowej ma bowiem ogromne znaczenie dla zwiększenia liczby osób ją odwiedzających, a to przekłada się m.in. na większą ilość klientów, budowanie rozpoznawalności, zwiększony potencjał reklamowy itd. Sprawdź zatem, kim jest SEO Specjalist i jaki jest zakres jego kompetencji!
SEO Specialist ? kim jest?
SEO Specialist, w Polsce często nazywany specjalistą SEO czy pozycjonerem, to osoba, która zawodowo zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych w wyszukiwarkach. W praktyce oznacza to więc tyle, że realizuje on różne zadania z zakresu optymalizacji stron internetowych w taki sposób, by wywindować stronę na górne pozycje po wpisaniu konkretnych fraz kluczowych. Obecne standardy wymagają tego, by projekt strony, jak i publikowane na niej treści, były tak samo przyjazne wyszukiwarkom, jak użytkownikom. Stąd też SEO Specialist dba o aspekty zarówno typowo z zakresu SEO, jak i UX (User Experience).
Kto może zostać specjalistą SEO?
Na początku swojej przygody z branżą SEO warto zaznajomić się z tematem, co można uczynić poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju kursach i szkoleniach. Dostępne są one w opcji stacjonarnej, jak i online. Mając już pewną wiedzę, dobrą decyzją jest zatrudnienie się w agencji SEO, gdzie nabędzie się bezcenne doświadczenie, nawiąże branżowe kontakty, nauczy obsługi narzędzi SEO i pozna funkcjonowanie agencji od kuchni. Zwykle ścieżka kariery zaczyna się na pozycji Junior SEO Specialist, a z biegiem czasu można awansować na kolejne. Ostatnim etapem, do którego dążą Pozycjonerzy, jest zajęcie stanowiska Head of SEO, czyli eksperta branży, przed którym SEO nie ma tajemnic. Można to uczynić w agencji lub otwierając swój własny biznes.
Zadania i obowiązki pozycjonera
Głównym celem zawodowym specjalisty SEO jest osiągnięcie jak najwyższych pozycji w wyszukiwarce na ważne dla firmy frazy kluczowe. Efektem ma być generowanie ruchu na stronie, które przełoży się na zwiększenie sprzedaży firmy i zbudowanie jej rozpoznawalności. SEOwcy mają do dyspozycji wiele zadań, które umożliwią realizację tych celów. W zakresie kompetencji są m.in. audyty SEO, techniczne SEO, on-page SEO, off-page SEO.
Warto wiedzieć, że często zakres kompetencji specjalisty SEO przecina się z kompetencjami innych specjalistów ? np. copywriterów, UX designerów, marketerów, grafików czy web developerów. Dlaczego? Ponieważ zakres zadać eksperta SEO jest różny i uzależniony od specyfiki zajmowanego stanowiska, rodzaju klientów czy umiejętności i mocnych stron danej osoby. Zawsze jednak powinien on mieć wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne, znać narzędzia SEO i tajniki funkcjonowania tej branży, znać podstawy HTML i CSS, a także systemu zarządzania treścią (najlepiej WordPress).
W zawodzie tym mile widziane są również analityczne myślenie oraz chęć ciągłego rozwoju ? SEO to dziedzina, która nie stoi w miejscu, a dobry SEOwiec musi nadążać za wytycznymi wyszukiwarek i trendami w branży.